Handbok för beställare i Proceedo 9.0.

Proceedo är ett molnbaserat system för beställningar och elektronisk fakturahantering.
I denna manual lär du dig hur man lägger en beställning och leveranskvitterar den, och hur man följer upp sina beställningar i systemet.

Huvudregeln är att alla beställningar ska göras i Proceedo, där så är möjligt. De undantag som gäller finns beskrivna på webbsidan Hur man gör en beställning.

 

Så här ser beställningsflödet ut i Proceedo:
 

RATT flodesbild proceedo.PNG

 

  • Beställaren skapar en varukorg och lägger in kostnadsställe och projekt på beställningen
  • Ekonomiregistreraren kontrollerar och justerar konteringen (främst bokföringskontot)
  • Attestanten attesterar beställningen och order skapas och skickas till leverantören
  • Beställaren leveranskvitterar när varan/varorna kommit eller tjänsten är utförd

 

 

I vissa fall kommer beställningar att gå till attest utan att passera ekonomiregistrerare. Beställningar som endast innehåller artiklar som är kontorsmaterial eller städprodukter går direkt för sluttattest vid beställning. D.v.s. de går inte via en ekonomiregistrerare.